2 квітня відзначається Всесвітній День розповсюдження знань про людей з розладом аутистичного спектра (РАС)
Щорічно 2 квітня відзначається Всесвітній День розповсюдження знань про людей з розладом аутистичного спектра (РАС). Цей день встановлений Генеральною асамблеєю ООН 18 грудня 2007 р. (резолюція №A/RES/62/139). Найвідомішим символом Дня є стрічка із зображенням різнокольорових частинок пазла, яку громадські організації, що присвячують свою діяльність цій проблемі, закликають одягати 2 квітня на знак обізнаності та уваги. Ще один символ – блакитний колір, тож блакитні речі згодяться замість стрічки.
РАС є розлад, який виникає внаслідок порушення розвитку дозрівання синоптичних зв’язків в головному мозку зростаючого організму дитини. Цей розлад характеризується вираженим і всебічним дефіцитом спілкування і соціальної взаємодії, досить обмеженими інтересами, а також часто повторюваними діями. Гостроту цих ознак можна визначити вже у віці до трьох років. Розлад аутистичного спектра має генетичний характер і його основні причини поки не відомі науці, однак своєчасна реабілітація дитини з ранніх років його життя дозволяє у багатьох випадках домогтися впевнених результатів у соціальній адаптації, що сприяє більш повноцінному життю.
Батькам радять консультуватись з вузькопрофільними фахівцями, якщо у віці 2-3 років у дитини ви помічаєте, що :
дитина не дивиться в очі;
не цікавиться іграми і не грає з однолітками;
не терпить дотиків до неї;
влаштовує усі іграшки, предмети в лінійку;
чутлива до деяких звуків;
не вимовляє слова, відсутня мова;
часті істерики, напади агресії;
гіперактивна або навпаки – дуже пасивна;
не усвідомлює небезпечні ситуації.
Діти з аутизмом заглиблені в себе, часто повторюють одні і ті самі жести, можуть годинами складати кубики чи ходити від стінки до стінки. В деяких випадках, особливо коли їм щось не вдається (а таке буває доволі часто), можливі прояви аутоагресії (самотравмування). Такі діти легко запам’ятовують прості числа, подумки здійснюють складні арифметичні дії, проявляють особливий інтерес до техніки і запросто її розбирають. Попри усі свої здібності, вони все-таки потребують особливої підтримки. Потребують її протягом усього свого життя, адже з віком даний розлад не минає. Проте більш чи менш успішна соціальна адаптація дитини (людини) з аутизмом цілком можлива – залежно від того, наскільки рано почати працювати і якими саме методами. Тому при РАС такою важливою стає її рання діагностика. Тим більше, що іноді батьки вважають свою дитину лише дещо замкнутою, незвично обдарованою, як тепер модно казати – “індиго”. А тому й не бажають нікуди звертатися.
Розлад спектра аутизму – це не вирок, своєчасне виявлення даного розладу якого у поєднанні з психолого-педагогічною та соціальною реабілітацією забезпечує реалізацію особистісного потенціалу дитини та інтеграцію її в соціум.
Інформацію підготувала
фахівець-консультант ІРЦ,
вчитель-дефектолог
Невмержицька Тетяна Михайлівна