Реформування лісової галузі

  • 16

Фото без описуНа території колишнього Овруцького району, до проведення реформи лісової галузі, функціонувало два лісогосподарські підприємства: ДП «Овруцьке спеціалізоване лісове господарство» та ДП «Овруцьке лісове господарство», площа лісових земель на території району становить 82,3 тис. га, що становить понад 50% від усієї площі громади.

Загалом для багатьох територіальних громад, особливо тих, які розташовані в північній частині Житомирської області, лісгоспи є бюджетоутворюючими підприємствами, а інколи і єдиними великими роботодавцями та платниками податків у громадах.

Реформування у 2022 році лісової галузі, відповідно до якої лісгоспи були реорганізовані в єдине підприємство ДП «Ліси України», призвело  до втрат надходжень ПДФО до бюджету Овруцької міської ради - із 1,6 млн щомісяця до 1,0 млн грн щомісяця, що становить майже 37% втрат.

Відбулося скорочення працівників підприємств із 680 працюючих, у двох підприємствах,  залишилось  270 осіб, збільшилась соціальна напруга, знизився рівень життя населення, збільшується відтік працездатного населення із малих громад.

Державне підприємство «Словечанський лісгосп АПК», протягом 15 років забезпечує всі організації колишнього Овруцького  району дровами, площа лісових земель підприємства складає 72,0 тис. га., щороку виробляється 90,0 тис. м. куб дров’яної продукції. Підприємство протягом всього повномасштабного вторгнення оперативно забезпечує військові частини дровами, на безоплатній основі роздано понад 2,0 тис. м. куб., після реформування цей процес затягнеться на невизначений термін, тому що необхідно буде погодження Державного агентства лісових ресурсів.

На підприємстві працює 160 осіб у зв’язку із реформуванням лісової галузі передбачається скорочення працівників ДП «Словечанський лісгосп АПК» до 70 осіб, тобто 90 осіб сільської громади втратять робочі місця.

На сьогодні Державне підприємство «Словечанський лісгосп АПК» сплачує ПДФО до трьох громад, за 2023 рік було сплачено:

Гладковицька громада – 594,0 тис. грн,

Овруцька громада – 1,4 млн грн,

Словечанська громада – 4,6 млн грн.

Після реформування сплата податків до бюджетів територіальних громад скоротиться у два рази

В основі нового Законопроєкту пропонується визначити особливості утворення та діяльності спеціалізованого державного лісогосподарського акціонерного товариства «Ліси України», зокрема шляхом позбавлення територіальних громад власності на земельні ділянки лісогосподарського призначення, які своєю чергою вважатимуться землями державної власності, з подальшою передачею їх до сфери управління на праві постійного користування АТ «Ліси України».

          Прийняття даного Законопроєкту призведе до повної монополізації ринку деревини та централізації рішень без врахування соціально-економічних потреб місцевих громад, що буде підвищувати корупційні ризики, адже відбудеться зосередження влади й ресурсів в обмеженому колі виробників.

          Монополізація ринку деревини, обмежить доступ малих та середніх місцевих виробників до ресурсу. Лісова біржа виставляє лоти на аукціони як мінімум  на 300-1000 м куб., відповідно малі та середні підприємства для потреб яких необхідно 100-150 м куб. деревини не в силі конкурувати із великими деревообробниками, що може надалі призвести до їх банкрутств, це своєю чергою призведе до того що місцеві громади залишаться без значного надходження податків та зборів до бюджетів, зниження соціально-економічного рівня життя населення. Тому необхідно врегулювати законодавчо інтереси малих та середніх підприємців до вільного доступу до ресурсу, а саме 30% оголошених на аукціонах лотів зробити по 100-150 м куб.

Вважаю, що пропонований Законопроєкт суперечить нормам Основного Закону України - Конституції України (статтям 7, 13, 41, 142, 143), порушує конституційні гарантії місцевого самоврядування, позбавляє територіальні громади матеріальної та фінансової основи, знищує результати реформи місцевого самоврядування та проведеної децентралізації, зважаючи на те, що поняття комунальної власності передбачає в першу чергу використання її майнових обʼєктів для задоволення нагальних потреб жителів громади.

Тому, враховуючи попередній досвід реорганізації державного лісового фонду в єдине підприємство ДП «Ліси України та економічні та соціальні негативні наслідки для громади та всього району, висловлюю свою категоричну незгоду стосовно прийняття Законопроєкту.